منتديات الاسكندرانيه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتديات الاسكندرانيه

2 مشترك

القواعد الاساسيه لكل رابرر

omar_kaka
    omar_kaka
    Admin
    Admin

الدوله : 0

القواعد الاساسيه لكل رابرر Empty القواعد الاساسيه لكل رابرر

مُساهمة من طرف omar_kaka الثلاثاء يوليو 01, 2008 7:45 pm

ازيكم يا شباب
    انا هنا عشان احاول افهم اي حد نفسه يكون رابر عربي اصلي مصري لازم يعرف القواعد الاساسية للموضوع

1-عشان تكون رابر محترف لازم اتكون بتحب الراب علي اصولة يعني وانتا بتغني تكون عارف انت بتغني عن ايه مش مهم انك تكون جبت قافيتين علي بعض يعني خلص بقيت محترف راب ده غلط

2- ما تقلدش حد يعني تاخد كلمات اغاني بتاعت ناس تانية وتروح مغير فيها واتقول دي كلماتي لان ممكن الرابر القوي يشوف من فين جاي مصدر الاغنيه والحل انك تكتب اغانيك وتعرضها في موقع زي قهوة المصريين طبعاً او قدام رابر قوي مثلاًو تخليه يقولك فين نقط الضعف عندك

3 - لازم تكون عارف كيفية كتابة اغاني الراب ............ يعني تعرف ايه هو الflow ايه هوstructure والhook و الverse , والchoruse ده الاساس في كتابة اغاني الراب والاهم عشان تكون رابر قوي
    نصيحة ادرس كل حاجة من الحاجات الاساسية دي و انا اضمنلك انك تكون رابر قوي جداً ( طحن يعني )

4-لازم تفضل تسمع اغاني راب عربي او اجنبي وتبقي عارف كل الجديد وكل القديم عشان تعرف ازاي تمشي مع الbeats وتتعرف ال flow بتاعك هيكون شكلة ايهو تعرف ايه هو الراب وتشوف ازاي ممكن يتغير الرابر من مرحلة لمرحلة ..................................اوكي شباب

5- لازم يكون عندك خيال واسع عشان تقدر تكتب وتوسع الموضوع و عشان لو عملت اغنية ما تطلعش عن الموضوع ..................و ده الهدف من سماع الراب كتير + حفظ اساسيات الراب الخمسة مين الشاطر بقي الهيقولهم؟؟؟؟ يلا ارفح ايدك لفوق لو تعرفهم

6- لازم تتعود تعمل فري ستايل بسرعة وتبقي قادر علي كتاية الاغناية بقوة كبيرة

7- ما تياسش بسهولة لازم تكون واعي وتعرف كل البدء في موضوع الراب ده كان فاشل حتي زعماء الراب
    tu pacكان يسهر بليل ماسك القاموس يحفط كلمات جديدة .....يعني اشتغل وتعب و مقابل النعب ده بقي
    Tu pac الكل الرابرز بيتمنو يبقو زيو بس انا هكون احسن منه هههههههه صعب اوي صح ؟؟

9- في قاعدة عايز اقولها كونا بنستخدما كتير : to b the best walk wiz the best
    يعني عشان تكون الافضل امشي مع الافضل يعني لزم تتكلم مع الرابرز الجامدين وكل الشباب المعروفين عشان تكونبتتعلم منهم و تبقي اجمد منهم ( بس اوعي تنسا انك مش هتكون احسن مني ) ههههههههه بهزر والله اكيد في ناس جامده اوي و انا اعرف رابرز اجمد بكتير مني و من اي حد

10- لما تكون عايز تكتب اكتب عن حاجة واقعيه زي ماتكون المهم حاجة العالم كله شايفها ( بس اوعي تككلم عن ...... انتو عارفين مين طبعاً عشان ده لو اتكلمنا عاليه هروح في داهيه و دلوقتي في قانون الارهاب و بتاع مش عايزين لبش ونبي )

11- اشتغل عشان تعمل اسلوبك الخاص وده مش حاجة سهله عايز شغل كتتتتتتتتتتيييييييييرررررر اوييييي

12 - خلي عندك خلفية عن حياة اي رابر متل pac , eminem , the game , tu
    G-UNIT , Cypress Hill , …….

و ده اول موضوع و اليعجبو الموضوع يسيب رد عشان نكمل الموضوع

منقووووووووووووول
    mi9do-p008
    mi9do-p008
    مشرف
    مشرف

القواعد الاساسيه لكل رابرر Empty رد: القواعد الاساسيه لكل رابرر

مُساهمة من طرف mi9do-p008 الثلاثاء يوليو 01, 2008 8:45 pm

جمييييييييييييييييييييييييييل

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة أبريل 26, 2024 11:53 pm